1. Cele oceniania:

  • informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,
  • pomoc uczniom w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
  • motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce,
  • dostarczanie rodzicom informacji o postępach, trudnościach w nauce
    oraz o specjalnychuzdolnieniach ucznia,
  • monitorowanie pracy ucznia,
  • przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagającychw uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawyoraz jak powinien dalej się uczyć

2. Sposoby sprawdzania osiągnięć ucznia:

  • sprawdzian - obejmuje maksymalnie treść jednego działu programu nauczania, termini zakres problemowy materiału podaje nauczyciel z tygodniowym wyprzedzeniem, (waga 3),
  • kartkówka - obejmuje zakres treściowy trzech ostatnich tematów, może wystąpićbez zapowiedzi, (waga 2),
  • wypowiedzi ustne - zakres treściowy maksymalnie do trzech ostatnich tematów lekcyjnych,
  • prace dodatkowe (waga 1),
  • aktywność na lekcji (waga1),

3. Obszary aktywności ucznia podlegające ocenianiu:

  • rozumienie pojęć i znajomość definicji,
  • analizowanie tekstów,
  • aktywność na lekcjach,
  • praca w grupie.

4. Zasady organizacyjne oceniania:

  • nauczyciel systematycznie sprawdza wiedzę uczniów i wpisuje oceny do dziennika, z jednejformy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczeń może uzyskać tylko jedną ocenę,
  • uczeń powinien otrzymać minimum trzy oceny w semestrze,
  • oceny są jawne dla ucznia i rodzica (opiekuna prawnego),
  • na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę (uzasadnieniejest przekazywane w formie ustnej podczas ustalonego wcześniej spotkaniaz wnioskodawcą),
  • sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczniowie otrzymują do wglądu podczaslekcji, rodzice (opiekunowie prawni) podczas spotkania z nauczycielem, po wcześniejszymuzgodnieniu, pisemne prace kontrolne (sprawdziany, prace klasowe) nauczyciel przechowujew szkole do końca roku szkolnego.
  • w przypadku nieuzasadnionej nieobecności ucznia na teście, pracy klasowej
  • lub sprawdzianie, nauczyciel ma prawo sprawdzenia wiedzy na kolejnej lekcji,
  • nauczyciel ma prawo przerwać pisanie pracy uczniowi lub całej klasie, może wystawić ocenęniedostateczną, jeżeli w trakcie sprawdzianu lub kartkówki ma miejsce złamanie regulaminunp. korzystanie z niedozwolonych źródeł) bez możliwości poprawiania oceny,
  • brak pracy domowej, brak zeszytu przedmiotowego może być podstawą do ustaleniabieżącej oceny niedostatecznej,
  • uczeń po przebyciu kilkudniowej choroby (minimum siedmiodniowej) ma obowiązek w ciągutygodnia uzupełnić wiadomości, w przypadku krótszej nieobecności usprawiedliwionej uczeńjest zobowiązany uzupełnić wiadomości w ciągu dwóch dni, nie zwalnia to uczniaz bieżącego przygotowania do lekcji
  • oceny śródroczna i roczna jest średnią ważoną ocen cząstkowych.

5. Sposoby poprawiania ocen:

  • poprawa sprawdzianu, kartkówki jest dobrowolna i możliwa tylko raz w terminie do dwóchtygodni od daty rozdania prac,
  • miejsce i termin poprawy ustala nauczyciel.

6. Inne postanowienia:

  • uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji raz w ciągu semestru (brak gotowoścido odpowiedzi, brak pracy domowej, brak zeszytu przedmiotowego), nie dotyczy to jednakzapowiedzianych sprawdzianów czy kartkówek.

7. Oceny bieżące oraz oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się w stopniach wedługnastępującej skali:

  • 0% - 29% niedostateczny
  • 30% - 49% dopuszczający
  • 50% - 69% dostateczny
  • 70% - 89% dobry
  • 90% - 100% bardzo dobry
  • 100% + dodatkowe zadanie na ocenę celującą - celujący

8. Ogólne kryteria oceniania uczniów

  • Ocena niedostateczna: uczeń nie spełnia podstawowych wymagań edukacyjnych określonychw podstawie programowej, nie potrafi wykonać zadań o niewielkim stopniu trudności, uczeńnie wywiązuje się z podstawowych obowiązków, (np. nie posiada zeszytu),
  • Ocena dopuszczająca: uczeń opanował minimum wiadomości i umiejętności określonych podstawąprogramową i przyjętymi normami (np. wypowiadania się), potrafi wykonać zadanie o najprostszymstopniu trudności, uczeń zapamiętuje wiadomości.
  • Ocena dostateczna: uczeń opanował wiadomości i umiejętności na poziomie podstawowym, uczeńrozumie i odtwarza wiadomości, próbuje formułować wnioski, uczeń odpowiada na wszystkielub większość pytań, podając główne informacje, uczeń posiada wiadomości i umiejętnościstosunkowo łatwe do opanowania, użyteczne w życiu codziennym i absolutnie niezbędnedo kontynuowania nauki na wyższym poziomie.
  • Ocena dobra: uczeń opanował umiejętności praktycznego posługiwania się wiadomościami wedługpodanych mu uprzednio wzorców, uczeń w pełni opanował wiadomości i umiejętności określonew podstawie programowej, potrafi formułować własne sądy, wykazuje umiejętności logicznegomyślenia, samodzielnie rozwiązuje typowe zadania.
  • Ocena bardzo dobra: ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę i umiejętności z danego przedmiotu określone programem nauczania na poziomie dopełniającym, wartościuje i formułuje twórcze sądy, diagnozuje, samodzielnie planuje i wykonuje określone zadania, potrafizastosować zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań i problemów w nowych sytuacjach, aktywnieuczestniczy w organizowanych przez szkołę konkursach, zawodach, olimpiadach związanychtematycznie z przedmiotem.
  • Ocena celująca: ocenę celującą otrzymuje uczeń, który w 100% opanował wiedzę i umiejętnościz danego przedmiotu określone realizowanym programem nauczania, samodzielnie i twórczo rozwijawłasne uzdolnienia, bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych lub posiada inneporównywalne osiągnięcia, potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań i problemóww nowych sytuacjach.