I. Cele przedmiotowego oceniania z języków obcych

  • Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.
  • Uświadomienie uczniowi stopnia opanowania wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania oraz ewentualnych braków w tym zakresie;
  • Niesienie pomocy uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
  • Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
  • Dostarczanie rodzicom/prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
  • Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczych.
  • Śródroczne i roczne podsumowanie wiadomości i umiejętności oraz określanie na tej podstawie stopnia opanowania przez ucznia materiału programowego przewidzianego na dany okres (półrocze, rok szkolny, cykl kształcenia).
  • Monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.

II. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • doskonale opanował wiadomości i umiejętności wymagane podstawą programową na danym etapie kształcenia,
  • potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
  • samodzielnie zdobywa wiedzę, przetwarza wiadomości z różnorodnych źródeł, twórczo rozwija swoje uzdolnienia,
  • osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach pozaszkolnych.

 Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • w pełnym zakresie opanował wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej,
  • płynnie wypowiada się na każdy temat,
  • wykorzystuje znajomość fonetyki w bardzo dobrym stopniu,
  • używa bogatego słownictwa i idiomów,
  • jego prace pisemne są całkowicie zgodne z tematem, logiczne zawierają różnorodne struktury gramatyczne.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • w dużym zakresie opanował  wiadomości określone programem nauczania w danej klasie,
  • potrafi formułować krótkie i płynne wypowiedzi na określone tematy,
  • wykazuje dobrą znajomość fonetyki,
  • używa różnorodnego słownictwa,
  • jego prace pisemne są poprawne, ale schematyczne, zawierają typowe struktury gramatyczne,
  • zna zasady gramatyki i pisowni języka obcego i stosuje je w praktyce z niewielkimi błędami,
  • rozumie ogólny sens oraz główne punkty wypowiedzi i dialogów rodowitych użytkowników języka obcego,
  • na ogół jest przygotowany do zajęć.

 Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • Opanował materiał programowy w podstawowym zakresie, ze znacznymi lukami,
  • Potrafi formułować krótkie i proste wypowiedzi na określone tematy,
  • Ma problemy z poprawną fonetyką,
  • Używa podstawowego prostego słownictwa,
  • Jego wypowiedzi są schematyczne i zawierają większe błędy gramatyczne,
  • Zna podstawowe zasady gramatyki i pisowni, ale nie potrafi zastosować ich w praktyce,
  • Słabo rozumie sens wypowiedzi, których znaczenia domyśla się z kontekstu,
  • Jest często nieprzygotowany do zajęć.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował materiału programowego w stopniu dostatecznym,
  • ma poważne trudności z formułowaniem krótkich i prostych wypowiedzi na określony temat,
  • bardzo słabo zna zasady fonetyki,
  • używa ubogiego słownictwa,
  • jego wypowiedzi pisemne są w dużym stopniu niespójne, niekonsekwentne, zawierają dużo błędów gramatycznych i ortograficznych,
  • bardzo słabo zna zasady gramatyki i pisowni, które potrafi zastosować przy pomocy nauczyciela,
  • prawie w ogóle nie rozumie sensu wypowiedzi innych osób,
  • jest bardzo często nieprzygotowany do zajęć.

 Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie spełnienia wymagań stawianych przez podstawę programową,
  • nie potrafi sformułować krótkich wypowiedzi na określony temat,
  • używa bardzo ubogiego słownictwa utrudniającego przekazywanie myśli,
  • wypowiedzi pisemne są pozbawione spójności, logiki i zawierają rażące błędy gramatyczne i leksykalne w znacznym stopniu utrudniające komunikację,
  • nie zna zasad gramatyki i pisowni,
  • nie potrafi budować prostych zdań,
  • nie rozumie wypowiedzi innych osób,
  • jest bardzo często nieprzygotowany do zajęć,
  • nie posiada i nie prowadzi notatek, nie odrabia zadań domowych.

III. Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:

sprawdziany pisemne, (wypracowania na zadany temat, testy z przerobionego działu, kartkówki, dyktanda).

  • sprawdzian „na starcie „ i ,,na koniec” i próbne egzaminy maturalne.
  • odpowiedzi ustne.
  • aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć.
  • prace domowe (prace pisemne w zeszycie, ćwiczenia, projekty).
  • czytanie i prezentacja multimedialna,
  • inne formy aktywności np. udział w konkursach języka obcego
  • zadania dodatkowe, nieobowiązkowe (np. praca na platformie językowej )

 Narzędzia pomiaru i obserwacji osiągnięć są następujące:

  • sprawdzian wiadomości (waga 3),
  • wypowiedź ustna (waga 3),
  • wypowiedź audio/video (waga 3),
  • kartkówka ze słownictwa, gramatyki i rozumienia ze słuchu (waga 2),
  • list formalny i prywatny (waga 2),
  • praca domowa (waga 2);
  • praca na lekcji (waga 1),
  • referat (waga 1),
  • aktywność na lekcji (waga 1)
  • zadania dodatkowe ( waga 1)

IV Zasady przedmiotowego oceniania

  • Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów o zakresie wymagań z języka obcego oraz o sposobie i zasadach oceniania.
  • Ocenie podlegają jedynie wiadomości i umiejętności ucznia.
  • Sprawdziany pisemne są zapowiadane z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem.
  • Kartkówki mogą obejmować materiał z trzech ostatnich lekcji i nie są zapowiadane. • W razie usprawiedliwionej nieobecności ucznia na sprawdzianie/kartkówce uczeń ma obowiązek przystąpić do sprawdzianu/kartkówki w terminie ustalonym przez nauczyciela. Jeżeli uczeń nie przystąpi do sprawdzianu/kartkówki w wyznaczonym terminie otrzymuje ocenę niedostateczną.
  • Uczniowie mają dwa tygodnie na poprawienie oceny niedostatecznej
  • Nieusprawiedliwiona nieobecność ucznia na zapowiedzianym sprawdzianie wiadomości oznacza ocenę niedostateczną, którą może poprawić w terminie 2 tygodni po uzgodnieniu z nauczycielem
  • Osoba, która w czasie pisania kartkówki, sprawdzianu lub innej pracy pisemnej zostanie przyłapana na zaglądaniu do kartki kolegi lub koleżanki lub korzystaniu z innych niedozwolonych form pomocy, otrzymuje

ocenę niedostateczną.

  • Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do zajęć jeden raz w półroczu jeżeli zajęcia odbywają się raz w tygodniu. W przypadku kiedy zajęcia odbywają się dwa lub więcej razy w tygodniu uczeń może zgłosić nieprzygotowanie dwa razy w półroczu. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie do zajęć ocenę niedostateczną.
  • Uczeń nie ponosi żadnych konsekwencji, jeśli zgłosi brak przygotowania, który nastąpił z ważnych przyczyn, na przykład nieobecności w szkole powyżej dwóch tygodni.
  • Aktywność na zajęciach nagradzana jest „plusami”. Za trzy zgromadzone „plusy” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na zajęciach rozumiemy: częste zgłaszanie się i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie zadań dodatkowych w czasie zajęć, pracę w grupach.
  • Uczeń, który nie uczestniczył w pisaniu pracy klasowej, sprawdzianu pisemnego bez względu na przyczyny nieobecności, ma obowiązek poddania się tej formie sprawdzenia jego osiągnięć w trybie określonym przez nauczyciela.
  • Nieobecność ucznia na sprawdzianie bądź pracy klasowej oznacza się w odpowiedniej rubryce zapisem „nb.”.
  • Jeżeli uczeń nie przystąpił do pracy klasowej lub sprawdzianu z przyczyn usprawiedliwionych ma prawo zaliczyć ten materiał w terminie do dwóch tygodni, a z przyczyn nieusprawiedliwionych ma obowiązek w trybie natychmiastowym
  • Zadania nieobowiązkowe ( dodatkowe ) wpływają na oceną pod warunkiem, że średnia z pozostałych ocen jest wyższa niż 1,55

 Przy ustalaniu ocen bieżących, przyjmuje się następujące zasady:

 Punkty uzyskane ze sprawdzianów i kartkówek przeliczane są na stopnie wg następującej skali:

  • 0% - 29% niedostateczny
  • 30% - 49% dopuszczający
  • 50% - 69% dostateczny
  • 70% - 89% dobry
  • 90% - 100% bardzo dobry
  • 100% + dodatkowe zadanie na ocenę celującą - celujący

V. Sposoby korygowania niepowodzeń ucznia

  • Uczeń, który ma trudności w nauce ma prawo do pomocy ze strony nauczyciela. W szkole prowadzone są zajęcia wyrównawcze i konsultacje dla uczniów.
  • Uczeń ma możliwości jeden raz poprawienia każdej oceny bieżącej. Przy wystawianiu oceny klasyfikacyjnej pod uwagę brane są obie oceny.
  • Uczeń może uzyskać ocenę roczną wyższą niż przewidywana, jeśli przystąpi do sprawdzianu wiadomości w terminie do dwóch tygodni od poinformowania go o przewidywanej ocenie. Sprawdzian wiadomości w tym przypadku obejmuje materiał przerobiony przez cały rok.
  • Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną za pierwsze półrocze zobowiązany jest uzupełnić braki w opanowaniu materiału oraz wykazać się nabytą wiedzą i umiejętnościami w sposób ustalony przez nauczyciela do końca marca.
  • Uczeń nieklasyfikowany za I półrocze ma obowiązek ustalić z nauczycielem termin i sposób zaliczenia I półrocza.
  • Uczeń może ubiegać się o podwyższenie rocznej oceny klasyfikacyjnej na zasadach określonych w Regulaminie Wewnątrzszkolnego Oceniania w ZS nr 2 w Chojnicach.
  • Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe odbywaj się według zasad określonych w rozporządzeniu MEN z 30 kwietnia 2007 z późniejszymi zmianami.

VI. Zachowanie się na lekcji

  • Zajęcia lekcyjne rozpoczynają się i kończą o określonych godzinach.
  • Wszelkie spóźnienia i nieobecności są odnotowywane w dzienniku
  • Na zajęcia nie wchodzimy w okryciach wierzchnich ( kurtki, płaszcze)
  • Osobą odpowiedzialną i kierującą tokiem lekcji jest nauczyciel i dlatego stosujemy się do poleceń nauczyciela prowadzącego zajęcia
  • Obowiązkiem dyżurnego jest dbanie o tablicę w klasie
  • Dbamy o miejsce pracy
  • wszystkie zauważonych zniszczeniach, uszkodzeniach ławek, krzeseł informujemy nauczyciela prowadzącego zajęcia
  • Po skończonych zajęciach zostawiamy porządek na swoim stanowisku
  • Uczeń ma obowiązek posiadać zeszyt przedmiotowy i podręcznik. Ich brak skutkuje wpisaniem nieprzygotowania do lekcji
  • Zwracamy się do siebie z szacunkiem, odpowiednim językiem. Gdy jedna osoba mówi, pozostałe słuchają. Nie zagłuszamy się nawzajem.
  • Podczas lekcji nie wolno korzystać z telefonów komórkowych lub urządzeń o podobnym charakterze – chyba, że za przyzwoleniem nauczyciela.